KMOGPS

Roadmap voor een KMO van de toekomst

logo

FASE 2: ANALYSE

Analyseer de veranderingen in je bedrijfsomgeving

Nu je een goede voorbereiding achter de rug hebt, gaan we van start met een systematische omgevingsanalyse. Het is belangrijk de aard van de veranderingen te begrijpen, om hierop goed te kunnen anticiperen en je bedrijfsvoering aan te passen. We vertrekken in deze fase van een brede omgevingsanalyse om de diepere onderstromen te vatten en zoemen verder in op je leveranciers, je klanten en je concurrentie.

Stap  4Doe de PEST-analyse

Breng de omgevingsinvloeden die impact hebben op je sector en je bedrijf in kaart. Hierop zal je passende antwoorden moeten vinden.

Stap  5Gun je leveranciers een kritische blik

Evalueer je leveranciers. Zoek het evenwicht tussen "scherp houden" en "duurzaamheid" in de samenwerkingsrelatie.

Stap  6Waarin verschilt je belofte aan je klant van die van de concurrentie?

Met een goed doordacht waardenvoorstel schep je een heldere verwachting bij je klanten en maak je een duidelijk verschil met je concurrenten.

Stap  7Ontdek de behoeften van je klanten

Vertrek van een betere aansluiting met de behoeften van je klanten. Ga daarmee verder dan de klassieke passe-partout antwoorden: prijs, kwaliteit, service.

Stap  8Veranderingen in je klantensegmenten

De behoeften van je bestaande klantengroepen liggen niet eeuwig vast. Ontdek de veranderingen die mogelijkheden voor je bedrijf inhouden.

Stap  9Mogelijke klantensegmenten

Breng mogelijke nieuwe klantengroepen in het vizier. Werk niet alleen op uw gekende cliënteel, maar ontdek ook je ‘unserved audience’ en wat je ook voor hen kan betekenen.

Stap  10Versterk je partnerships

Ondernemen beperkt zich steeds minder tot wat zich binnen je bedrijfsmuren afspeelt. Ontdek ‘open’ ondernemen en mogelijke samenwerkingen die je tot nu toe onbenut liet.