KMOGPS

Roadmap voor een KMO van de toekomst

logo

FASE 5: UITVOERING EN EVALUATIE

Uitvoeren en evalueren

Je strategische verandering is maar waard wat je er van terecht brengt in de uitvoering. Met inzichten en intenties alleen komt er nog geen beweging in de zaak; In deze fase sta je stil bij de planning en uitvoering van de veranderingen waarvan je inmiddels overtuigd bent dat zij noodzakelijk zijn, en die je wenst door te voeren. Dit zal niet van een leien dakje lopen. Het is bij de dagdagelijkse bedrijfsvoering al een hele uitdaging alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Bij een koerswijziging is dit een nog veel groter uitdaging. Met een evaluatie blik je terug op het doorlopen proces. Is deze fase geslaagd, dan mag je je terecht een KMO van de Toekomst noemen.

Stap  20Plan de veranderingsaanpak

Een nieuwe strategie tot uitvoering brengen, is verandering brengen. Verandering voor jezelf en voor je medewerkers. Creƫer draagvlak en zet de verandering in beweging.

Stap  21Plan de middelen voor de verandering

Ook veranderen kost geld, voor het opbrengt. Schat deze noden realistisch in om te vermijden dat je de verandering moet afbreken of terugschroeven.

Stap  22Coach je medewerkers

Verandering doen lukken, vraagt om een aangepast leiderschap. Van baas naar coach, want veranderen doe je samen.

Stap  23Bedrijfscultuur: een kernbron of een rem?

Stuur op je bedrijfscultuur. De koppeling tussen hard werken, plezier en resultaat, geeft goesting en motivatie.

Stap  24Evalueer en stuur bij

Panta Rhei. Ook de verandering die je doorvoerde is niet voor de eeuwigheid. Blik terug en leer. Herbegin tijdig je volgende verandercyclus.