KMOGPS

Roadmap voor een KMO van de toekomst

logo

FASE 1: VOORBEREIDING

Stap 3: Maak kennis met het Business Model Canvas

Leer het Business Model Canvas kennen als middel om je ondernemingsplan steeds actueel te houden.

Log in of registreer om de KMOGPS te gebruiken.

Je zal in deze roadmap verschillende aspecten van je bedrijf onderzoeken. Het Businessmodel Canvas biedt je hiervoor een toegankelijk model. Het BMC bestaat uit 9 bouwstenen. Samen dekken zij de strategische beslissingen waarvoor je bedrijf staat. Hier laten we je kennis maken met dit model. In latere stappen zal je rond elk van deze deelgebieden werken naar transformatie.

  1. "Customer Segments" of klantengroepen doet je nadenken over welke specifieke klanten(groepen) je wilt bedienen en over de behoeften van deze klanten(groepen).
  2. Value Proposition of het waardenvoorstel doet je nadenken over de onderscheidende waarde die jouw onderneming biedt aan je klanten. Welke problemen van je klanten help je op te lossen? Waarom zouden deze klanten met jou zaken moeten doen en met niemand anders?
  3. Customer Relationships gaat over de wijze waarop je de contacten met de verschillende klantensegmenten onderhoudt. Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele?
  4. Channels / kanalen onderzoekt hoe de klanten(groepen) op de hoogte gehouden worden van jullie aanbod. Op welke manier ervaren zij jullie waardenvoorstel als het beste? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod kopen en verkrijgen?
  5. Revenue Streams / inkomstenstromen gaat om waar en hoe je je geld mee verdient. En in de toekomst? Hoe kan je aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?
  6. Key Resources : hulpmiddelen of bronnen zijn wat je nodig hebt om je waardenvoorstel aan de klanten te creëren. Om je product(en) met al zijn kenmerken en kwaliteiten te produceren. Bij hulpbronnen zijn zowel de menselijke, materiële als technische middelen belangrijk.
  7. Key Activities: sleutelprocessen hier ga je op zoek naar de kernactiviteiten die essentieel zijn om je waardenvoorstel te creëren of te versterken. Welke zijn niet-kernactiviteiten die je misschien beter uitbesteedt?
  8. Partners. Welke partnerships zijn essentieel om je aanbod te maken of te co-creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn?
  9. Cost Structure: Welke kosten zijn essentieel om uw business model te laten functioneren? Wanneer gaat het om een kost of wanneer om een investering?

Het Business Model Canvas – afgekort BMC, wordt grafisch voorgesteld als hieronder afgebeeld.